Mazowiecki Instrument Aktywizacji Sołectw MAZOWSZE 2023

X.com Facebook.com

Zarząd Województwa Mazowieckiego, 5 grudnia 2022 r., przyjął do realizacji „Mazowiecki Instrument Aktywizacji Sołectw MAZOWSZE 2023” – „Mazowsze dla sołectw 2023”.

Wysokość pomocy finansowej będzie również wynosić do 50 % kosztów kwalifikowalnych i nie więcej niż 10 tys. zł na jedno zadanie. Wnioski nie mogą dotyczyć sołectw, które otrzymały wsparcie bądź były zostały wskazane jako partycypujące w zadaniach dotychczas zrealizowanych w ramach poprzednich edycji „Mazowieckiego Instrumentu Aktywizacji Sołectw” z lat 2018–2022. 

Nabór wniosków w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Mazowieckiego trwa od 2 do 20 stycznia 2023 r.

Prosimy o zgłaszanie się sołectw zainteresowanych uczestnictwem w MIAS 2023 do dnia 13 stycznia 2023 r. do Urzędu Gminy Pniewy. 

Dodatkowych informacji udziela p. Justyna Płodzik, pokój nr 15, tel. 486686424 wew. 105.

 

Zgodnie z § 4. Przeznaczenie pomocy finansowej Zasad udzielania pomocy finansowej ze środków własnych budżetu Województwa Mazowieckiego w ramach „Mazowieckiego Instrumentu Aktywizacji Sołectw MAZOWSZE 2023” – „Mazowsze dla sołectw 2023” oraz rozliczania tej pomocy: 

  1. Ze środków własnych budżetu Województwa dofinansowane mogą być, realizowane przez gminy, zadania o charakterze bieżącym i/lub inwestycyjnym w zakresie:

1)      ładu przestrzennego, zieleni gminnej i zadrzewienia, np.: organizowanie, aranżacja budowa i tworzenie nowych, lub odbudowa, przebudowa, rozbudowa, adaptacja, modernizacja, odnowa, oczyszczenie, rewitalizacja i zmiany aranżacji oraz utrzymanie istniejących terenów zielonych, parków, ogrodów ozdobnych i botanicznych, zieleńców, alei drzewnych i krzewnych, skwerów, trawników, rabat kwiatowych, kwietników, roślinnych aranżacji ozdobnych, stawów, oczek wodnych, fontann, tężni, zbiorników i cieków wodnych, a także obiektów małej architektury i elementów ogrodzeń;

2)      organizowania, budowy, odbudowy, przebudowy, rozbudowy, adaptacji, modernizacji, odnowy, rewitalizacji i remontu budynków, obiektów, miejsc, instalacji i infrastruktury służących użyteczności publicznej (w tym ich elementów składowych oraz elementów im towarzyszących i ich otoczenia) wraz z zakupem (w tym inwestycyjnym) wchodzącego w ich skład wyposażenia (funkcjonalnego i użytkowego o charakterze trwałym), które pełnią funkcje:

a)  sportowe, rekreacyjne i turystyczne, w tym w szczególności: stadionów, boisk piłkarskich, boisk sportowych, boisk sportowych wielofunkcyjnych, hal sportowych, trybun sportowych, szatni, przebieralni, łaźni i prysznicy publicznych, pływalni, basenów, saun, siłowni, siłowni zewnętrznych, ścianek wspinaczkowych, skateparków, ścieżek rowerowych, placów i obiektów sportowo-rekreacyjnych, deptaków, skwerków, hal i scen widowiskowych, obiektów koncertowych, remiz, wiat rekreacyjnych, zadaszeń, placów i sal zabaw,

b)  związane z poprawą bezpieczeństwa i porządku publicznego, w tym w szczególności: budynków strażnic Ochotniczych Straży Pożarnych i sprzętu OSP, infrastruktury przyjaznej dla osób z niepełnosprawnościami, edukacyjnych miasteczek ruchu drogowego, sygnalizacji świetlnej, sygnalizacji informacyjnej z detekcją prędkości pojazdów, tablic i znaków informacyjnych oraz ostrzegawczych, oznakowania przejść dla pieszych, wiat i zatok przystankowych, chodników, placów i miejsc postojowych oraz parkingowych, progów zwalniających,  barier energochłonnych i dźwiękochłonnych, stacjonarnych toalet publicznych, śmietników, koszy na śmieci, oświetlenia ulicznego – w tym energooszczędnego,

c)   związane z rozwojem oświatowym, kulturalnym i reprezentacyjnym oraz pielęgnowaniem narodowej i lokalnej tożsamości oraz dziedzictwa historyczno-kulturalnego lub służą wspieraniu integracji lokalnej społeczności i kształtowaniu świadomości obywatelskiej mieszkańców, w tym: gminnych bibliotek i punktów bibliotecznych (wraz z zakupem książek), świetlic wiejskich, domów kultury, sal kół gospodyń wiejskich, sal szkoleniowych, przedmiotów oraz obiektów i miejsc o charakterze reprezentacyjnym oraz historycznym lub pamiątkowym, sal pamiątkowych i ekspozycyjnych, pomników, miejsc pamięci, tablic pamiątkowych, muzeów, skansenów, placów i miejsc spotkań lokalnej społeczności;

3)      wsparcia rozwoju i promocji twórczości folklorystycznej, rękodzieła ludowego i innej twórczości społeczno–kulturalnej, na przykład poprzez zakup (w tym inwestycyjny) lub rewitalizację strojów ludowych, instrumentów muzycznych, sprzętu nagłaśniającego oraz innych trwałych elementów inscenizacyjnych niezbędnych dla funkcjonowania zespołów związanych z kultywowaniem tradycji społeczności lokalnych lub rozwojem lokalnej kultury.

  1. Ze środków własnych budżetu Województwa, jako nie spełniające wymogów merytorycznych „Mazowsze dla sołectw 2023” nie mogą być dofinansowane zadania polegające w całości lub w części na przeprowadzaniu jednorazowych i cyklicznych wydarzeń o charakterze: kulturalnym, religijnym, edukacyjnym, szkoleniowym, sportowym, rozrywkowym itp., takich jak: obchody i celebracje świąt państwowych i/lub kościelnych, festiwale, koncerty, obchody i uroczystości rocznicowe, festyny, jarmarki, kiermasze, prelekcje, wykłady, szkolenia, sympozja, zjazdy, spotkania, wystawy. Za niespełniające wymogów merytorycznych „Mazowsze dla sołectw 2023” będą uznawane również zadania polegające w całości lub w części na zapewnieniu organizacji, zabezpieczenia i oprawy wydarzeń, o których mowa powyżej, a także zakup materiałów, sprzętów, urządzeń, wyposażenia, dekoracji, instalacji itp., które mają temu służyć.
  2. Katalog zadań możliwych do zgłoszenia do realizacji w ramach „Mazowsze dla sołectw 2023”, o którym mowa w ust. 1, nie ma charakteru zamkniętego. Dopuszcza się dofinansowanie realizowanych przez gminy zadań o charakterze bieżącym i/lub inwestycyjnym innych, niż wymienione w ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 2. Zakres zadania będzie indywidualnie oceniany przez Departament pod względem jego zgodności z założeniami „Mazowsze dla sołectw 2023”.
  3. Budynki, obiekty, miejsca, instalacje i infrastruktura służące użyteczności publicznej (w tym ich elementy składowe), a także zakupione wyposażenie, które były przedmiotem zadania zrealizowanego przez Beneficjenta w ramach „Mazowsze dla sołectw 2023”, udostępnia się nieodpłatnie w powszechnie dostępnych obiektach i przestrzeni w celu zaspokajania potrzeb ogółu lokalnej społeczności.
  4. Beneficjent zobowiązany jest do zachowania trwałości zadania co najmniej od daty złożenia Sprawozdania końcowego do dnia 31 grudnia 2026 r., przez co rozumie się niezbywanie przedmiotu zadania, o którym mowa w ust. 4, utrzymanie go na własny koszt w stanie zdatnym do korzystania, udostępnianie go w celu zaspokajania potrzeb lokalnej społeczności, a także nieprzenoszenie go poza obszar sołectwa, które zostało wskazane we wniosku o przyznanie pomocy finansowej jako miejsce lokalizacji przedmiotu zadania. Zakaz przenoszenia przedmiotu zadania nie obejmuje przedmiotów, których zgodne z celem realizacji zadania wykorzystanie nie wiąże się z miejscem ich położenia (np. stroje ludowe, instrumenty muzyczne, namioty wystawiennicze, itp.) oraz tymczasowego przemieszczenia przedmiotu zadania (np. dla celów naprawy, remontu, konserwacji, przechowania, ochrony). Nakaz udostępniania przedmiotu zadania w celu zaspokajania potrzeb lokalnej społeczności nie obejmuje okresów jego wyłączenia z użytkowania w wyniku zdarzeń siły wyższej, sytuacji losowych, awarii oraz okresów remontu, naprawy, modernizacji, konserwacji lub niezależnego od Beneficjenta braku właściwego nadzoru albo ochrony. W szczególnie uzasadnionych przypadkach Zarząd Województwa Mazowieckiego może zwolnić Beneficjenta z obowiązku zachowania trwałości zadania w całości lub w części.
  5. Beneficjent musi mieć możliwość użytkowania terenu, gruntu, działki, obszaru, obiektów budowlanych, pomieszczeń, infrastruktury, instalacji, itp., których będzie dotyczyć zadanie co najmniej w okresie zachowania trwałości, o którym mowa w ust. 5.

Zobacz również